Thursday, July 28, 2016
NEW Content Regularly
Joe Hill (photo) was a famous labour activist - Joe Hill Communications, an ad agency for unions

Canada's alternative online news source
[ About Us ] [ Donations ] [ Exchange ] [ Free Bulletin ] [ Front Page ] [ Login / Manage ]
[ Our Sponsors ] [ RSS / Newswire ] [ SEARCH ] [ Subscriptions ] [ Useful URLs ] [ Your Feedback ]

Epoch Times shakes off lawsuit

Judge rules that Falun Gong newspaper acted in the public interest.

Dateline: Monday, May 31, 2010

by John Gordon Miller, Ryerson University

An important victory for investigative journalism has been won in Quebec, but most journalists probably overlooked it.

That's too bad, because it demonstrates that good journalism can sometimes be found in unlikely places and that "public interest" and "responsible journalism" are increasingly being recognized by the courts in Canada.

 

Although publisher Crescent Chau denied being an agent of Beijing, the court found his explanations for how he funded his special editions were "to say the least, nebulous."

Quebec Superior Court Justice Catherine Mandeville sided with the Montreal publisher of The Epoch Times, a small newspaper serving the Chinese community, which was sued for defamation by the publisher of a rival paper, La Presse Chinoise.

A series of Epoch Times stories examined La Presse Chinoise's publisher, Crescent Chau, and how he managed to publish 100,000 copies of four special editions of his newspaper and distribute them free of charge in Chinese communities across Canada. La Presse Chinoise usually circulates a mere 4,000 copies, sells them for 60 cents each, and limits distribution to Montreal and a few copies to Ottawa.

The special editions carried no advertising or news, just articles denouncing and calling for the elimination of Falun Gong, a spiritual group that has been violently suppressed in China since being outlawed in 1999. The articles repeated the Chinese regime's most malicious, unsubstantiated charges against Falun Gong practitioners — that they engage in bestiality, vampirism, murder and suicide.

Chau sued The Epoch Times for libel, asking for nearly a quarter million dollars in damages.

The Epoch Times, founded in 2000 by practitioners of Falun Gong, examined Chau and his business and wrote a series of investigative articles that suggested he was acting on behalf of Beijing. The articles appear to be thoroughly and professionally reported, which isn't always the case in the often under-resourced ethnocultural press. Epoch Times reporters interviewed a former Chinese diplomat who offered insight into Beijing's influence over overseas media, and reviewed Chau's own public statements and testimony made before the European Parliament and US House of Representatives.

Justice Mandeville ruled that the paper acted in the public interest and its articles expressed "legitimate concerns and constitute an opinion which is drawn from a factual premise and not made for the purpose of abusively attacking the reputation of Mr. Chau." She said it's "a case of the biter complaining about being bitten."

Although Chau denied being an agent of Beijing, the court found his explanations for how he funded his special editions were "to say the least, nebulous." Under Quebec law, Chau bore the burden of convincing the court that The Epoch Times failed to exercise a standard of care, and he clearly did not do that.

This case is a significant victory for a publisher that has come under some suspicion because of its ties to the Falun Gong ideology. In 2006, the paper's credibility was damaged when one of its journalists hurled insults at Chinese President Hu Jintao at a White House briefing. President George W Bush apologized to the Chinese for the incident. In turn, The Epoch Times apologized to the US president, although it denied any direct ties to, or funding from, Falun Gong.

But in the Quebec case, the paper's reporting stood up to the court's scrutiny, and we should all be grateful for their careful scrutiny. Beijing has used similar lawsuits to silence critics, but they weren't allowed to get away with it this time.

John Gordon Miller has been an award-winning reporter, a senior news executive, chair of a journalism school, an author, a teacher, a researcher and a consultant. He's been professor of journalism at Ryerson for 21 years, following a 20-year career as an editor and reporter. Most of that was spent at the Toronto Star, where he was foreign editor, founding editor of the Sunday Star, weekend editor, deputy managing editor, and acting managing editor. He is author of Yesterday's News, a critique of daily newspapers in Canada. He is active as an expert witness in legal cases involving journalism.

eMail: jmiller@ryerson.ca   Website: http://www.thejournalismdoctor.ca


Add a comment


[ 2011 Articles List ]

[ Send Feedback ]

Bookmark and Share

Spread the word - Become a Facebook Fan of Straight GoodsSubscribe today - and get 10 years archive access

Service Employees International Union - Canada

[ About Us ] [ Donations ] [ Exchange ] [ Free Bulletin ] [ Front Page ] [ Login / Manage ]
[ Our Sponsors ] [ RSS / Newswire ] [ SEARCH ] [ Subscriptions ] [ Useful URLs ] [ Your Feedback ]

StraightGoods.ca is part of the Straight Goods News family of websites and is published by Straight Goods News Inc.
[ PublicValues.ca ] [ HarperIndex.ca (archives) ]
 

Partner Links
[ PEJ News ] [ the Tyee ] [ Open Media ] [ DeSmogBlog ] [ Bourque Newswatch ]

© Straight Goods News, 2000-13. All Rights Reserved.
All text that appears here is protected by copyright and may not be reproduced for any purpose, including education,
without the explicit permission of the author. To inquire about permission to reproduce or republish an article, click here.

For problems, comments or suggestions, please contact webmaster@straightgoods.com
Site built and maintained by Perfect Vision (Productions) Inc.Visit Perfect Vision's Website